loading...
گروه آموزشی درس دین و زندگی منطقه رباط کریم
سرگروه درسی منطقه بازدید : 82 دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 نظرات (0)


 

باسمه تعالی عزّشأنــه

& آیات:

1-       ﴿اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏( طه / 8).

خداوند یکتاست به جز او معبودی نیست بهترین نام ها از آنِ اوست .

2-       ﴿إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ‏وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً( اسراء / 9).

همانا این قرآن خلق را به آن چه استوارتر و درست تر است هدایت می کند. بشارت می دهد اهل ایمان را ، کسانی که عمل صالح انجام می دهند، قطعاً برای آن ها پاداش بزرگی است.

3-       ﴿ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون*الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُون*وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ‏*وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكاةِ فاعِلُون( مومنون / 4 - 1).

همانا مؤمنان رستگارند کسانی که در نمازشان فروتنند و کسانی که زکات مالشان را می پردازند.

4-      ﴿إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوافَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏* أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ‏( احقاف / 13 ، 14).

همانا کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند است سپس استقامت ورزیدند نه ترسی بر آن ها است و نه اندوهگین می شوند آنان اهل بهشتند و در آن جاودانند این پاداشی است به خاطر آنچه انجام می دادند .

5-       ﴿مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَة  وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ( نحل / 97).

هر کس که عمل صالحی انجام دهد مرد باشد یا زن در حالی که مومن باشد او را به زندگانی پاک زنده بداریم و مزدشان را بدهیم بر پایه نیکوترین کاری که می کردند .

6-      ﴿يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً * وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلاً( احزاب / 41 ، 42).

ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را بسیار یاد کنید و او را تسبیح گویید بامدادان و شامگاهان

7-       ﴿وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ‏يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ‏وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ( توبه / 71).

مردان و زنان با ایمان دوستان و یاوران یکدیگرند امر به خوبی می کنند و از زشتی نهی می کنند .

8-      ﴿هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءًلَكُمْ مِنْهُ شَرابٌ‏وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ‏(نحل / 10).

اوست کسی که نازل کرد از آسمان آبی را که برای شما از آن نوشیدنی است و از آن گیاه و درخت می روید که در آن چارپایان را می چرانید.

9-       ﴿وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَوَ النُّجُومُ مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِهِ‏إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‏ (نحل / 12).

و برای شما شب و  روز را رام کرد و خورشید و ماه را و ستارگان در تسخیر فرمان اویند قطعا در این نشانه هایی است برای مردمی که تعقّل می کنند .

سؤالات

1 . اولین و برترین معلم ما برای تفکر در قرآن چه کسی است ؟ و آن را چگونه به ما آموخته است ؟

رسول خدا (ص)اولین و برترین معلم و راهنمای ما برای تفکر در این کتاب است . آیات قرآن کریم  بر قلب مبارک ایشان نازل شده و خدای متعال ظاهر و باطن آن را به ایشان آموخته است . آن بزرگوار هم روش تفکر در قرآن را به ما آموخته است  هم به سوال های مردم درباره آیات پاسخ داده است و هم چگونگی عمل به احکامی که در قرآن آمده به ما نشان داده است . به طور مثال اگر خداوند مسلمانان را به اقامه نماز فرمان داده رسول خدا (ص) چگونگی انجام آن را یاد داده است .

2. شکوفا شدن استعدادهای گیاهان و حیوانات چگونه است ؟ استعدادهای گیاهان به طور طبیعی و استعدادهای حیوانات به نحو غریزی شکوفا می شود

3 . تفاوت انسان با  حیوانات و گیاهان  در نحوه رسیدن به کمالات چگونه است؟استعدادهای گیاهان به طور طبیعی و استعدادهای حیوانات به نحو غریزی شکوفا می شود ، اما نهال وجود انسان صرف نظر از برخی جنبه های جسمانی او به دست خودش رشد می کند .

4 . قدرت تفکر و انتخاب هر یک چه نقشی در حرکت کمالی انسان دارند ؟انسان با استفاده از قدرت تفکر خوبی ها و راه های رسیدن به آنها را می شناسد و چون قدرت انتخاب دارد می تواند آن خوبی ها را برگزیند و راه رسیدن به سعادت را بپیماید .

5 . چرا انسان مسئول سرنوشت خویش است؟ زیرا نهال وجود انسان صرف نظر از برخی جنبه های جسمانی او به دست خودش رشد می کند.

6. مفاهیم زیر را توضیح دهید:

مُحیی :خداوند می فرماید زمین مرده را زنده می کنیم درمی یابیم که خداوند زنده کننده است

قادر :خداوند بر زنده کردن موجودات ، حرکت منظم ستارگان و ... تواناست .

رازق :می فرماید دانه ها، گیاهان  و میوه ها را برای استفاده انسان ها آفریده ایم درمی یابیم که خداوند رازق ( روزی دهنده ) مخلوقات است .

خالق : این آیه نشان می دهد که این جهان از خداست و مخلوقات این جهان نشانه خدایند درمی یابیم که خالق (آفریننده) خداست .

مدبّر :آیات بیانگر نظم جهان است . درمی یابیم که خداوند مدبّر ( با تدبیر) است

مقدّر : اندازه دقیق حرکت خورشید و ماه را فرا داشته . درمی یابیم که او مقدّر است

حکیم : این آیات نشانه نظم و هدف مندی جهان خلقت است و اینها می رساند که خداوند باحکمت است .

رحیم :درمی یابیم که خداوند رحیم (مهربان) است و جهان را به گونه ای آفریده که مخلوقات بتوانند نیازهای خود را در جهان برطرف کنند .

علیم :آیات درس بیانگر علم بی پایان خداست . خداوند نسبت به تمامی امور جهان هستی و موجودات دنیا آگاه است .

7.چرا خداوند همه صفات نیکو را دارد ؟ زیرا خداوند وجودی کامل است و هر وجود کاملی همه صفات خوب و نیکو را دارد . اگر حتی یک صفت خوب را هم نداشته باشد ناقص می شود و از کامل بودن خارج می گردد . و به دیگران نیازمند میشود پس خداوند همه صفات خوب و نیکو را دارد .

8.صفات سلبی و ثبوتی را توضیح دهید ؟ صفات ثبوتی : صفاتی که جنبه کمالی دارند مثل قدرت ، علم ، عدالت ، رحمت و ... این صفات را صفات ثبوتی می نامند و به خدا نسبت می دهیم یعنی خدا این صفات را داراست . صفات سلبی : صفاتی که از نقص و نیاز ناشی میشود مانند جهل ، عجز، فقر،مرگ و ... این صفات را صفات سلبی می نامیم و از خدا سلب می کنیم یعنی خدا این صفات را ندارد و از آنها مبرّاست .

9.رابطه شناخت ، ایمان و عمل چگونه است ؟ درست است که ما باید ابتدا خوبی ها را بشناسیم و به آنها ایمان آوریم تا به عمل برسیم اما همین که به عمل صالح پرداختیم خود این عمل هم ایمان ما را تقویت می کند و هم شناخت ما را عمیق تر می سازد . از این رو می توان گفت میان این سه رابطه متقابل است و هر کدام دیگری را تقویت می کند.

10.راه های رسیدن به ایمان و تقویت آن را نام ببرید؟ تفکر پیرامون آیات خدا در گستره هستی توجه دائم به خداوند و ذکر و یاد او توجه به نعمت های خدا انجام نیکی ها و دوری از گناهان

توجه به نعمت ها ی خدا: اگر به زندگی خود توجه کنیم نشانه های لطف و رحمت خدا را به روشنی در آن می بینیم ، این نشانه ها در زندگی هر کس و متناسب با حالات درونی او به صورتی جلوه می کند و به یاد آوردن الطاف الهی ، یاد او را در دل ها زنده نگه می دارد و قلب را به او نزدیک تر می سازد .

11.اعمال واجب چگونه اعمالی هستند ؟اعمالی که انجام آنها لازمه پیمودن راه سعادت است و بدون آنها این راه طی نمی شود واجب نام دارد.

12.از مراحل عهد و میثاق با خدا تجدید عهد را توضیح دهید ؟ هر صبحی که می رسد و سپیده سر می زند آغاز یک زندگی جدید و فرصتی دوباره برای برداشتن گامی دیگراست . در هر بامداد با قیام در برابر پروردگار عهد و میثاق خود را تجدید می کنیم و قرارهایی را که میان خود و خدا گذاشته ایم مرور می نماییم . این تجدید میثاق روزانه غفلت و سهل انگاری را می زداید و ما را در عمل ثابت قدم تر می نماید .

13.رعایت اصل تدریج و تداوم  را توضیح دهید ؟ برای اینکه تصمیم های ما پابرجا باقی بماند و تا پایان زمان تعیین شده ترک نگردند رعایت اصل تدریج ضروری است . تدریجی عمل کردن است که سبب دوام عمل می شود . برای مثال اگر تصمیم داریم یک کتاب را مطالعه کنیم بهتر است صفحات آن را به گونه ای تقسیم کنیم که خسته نشویم و پس از مدتی مطالعه در وجودمان به یک رفتار دائمی تبدیل شود .

14.با توجّه به پاسخ امام علی به امام حسین رسول خدا (ص) در منزل اوقات خود را چگونه قسمت می کرد ؟

در منزل اوقات خود را سه قسمت می کرد . قسمتی برای عبادت قسمتی برای اهل خانه و قسمتی برای رسیدگی به کارهای خود سپس آن قسمتی را که به خود اختصاص داده بود میان خود و مردم تقسیم می کرد و عموم مردم را به حضور می پذیرفت .

15.ثمره مهم تکرار یاد خدا چیست ؟ یاد خدا هم نشانه عشق و محبت ما به خدا و هم تقویت کننده آن است . یاد خدا همچنین احساس حضور او در زندگی را افزایش می دهد و وقتی که انسان حضور خداوند را در زندگی حس کرد و او را حاضر و ناظر بر خود یافت می کوشد که در حضور او ادب را رعایت کند و کارهایی را انجام دهد که او می پسندد و از آنچه او را ناخشنود می کند دوری نماید .

نکته : نماز ، زیباترین شکل شکرگزاری از خداست . تمام نعماتی را که در زندگی داریم او به ما عنایت کرده و ما با انجام نماز شکر آن نعمت ها را به جا می آوریم و او را سپاس می گوییم .

17.کارهای وضو را به ترتیب بگویید ؟ 1 . نیت  : نیت می کنیم که وضو را به قصد قربت می گیریم 2 . شستن صورت : از جایی که موی سر روییده تا آخر چانه به اندازه فاصله بین انگشت شست و انگشت میانه از بالا به پایین 3 . شستن دست راست از آرنج تا نوک انگشتان 4 . شستن دست چپ  از آرنج تا نوک انگشتان 5 . مسح سر و پا با تری آب مانده در دست جلوی سر را از بالا به پایین 6 . مسح پای راست با دست راست با تری آب مانده در دست 7 . روی پای از سر انگشتان تا برآمدگی پا را  مسح می کنیم

نکته : تنها دوستان و محبوبان تام و تمام ما رسول خدا و اهل بیت پاک ایشان هستند . سایر آدم ها به میزان نزدیکی و عشق به آنها قدر و منزلت می یابند .و شایسته دوستی می گردند .

18.پایداری رابطه دوستی به چه چیزی بستگی دارد ؟ انجام مسئولیت .

19.دو نمونه از احترام گذاشتن به دوست ؟

مسخره نکردن وی ، پرهیز از غیبت درباره او

نکته : ملتی که به دنبال سربلندی است باید عمران و آبادانی را یکی از هدف های بزرگ خود قرار دهد و با تن دادن به سختی ها بهره خود را از نعمت های الهی به دست آورد.

20.برخی از آثار کار در انسان را نام ببرید ؟ شکوفایی استعدادها ، لطافت احساس ، تمرکز قوه خیال ، احساس عزت نفس ، اتقان در کار

21.اتقان در کار را توضیح دهید ؟کسی که اهل کار و تلاش است ، در هر کاری وارد شود ، قواعد آن را به درستی رعایت میکند و محصولی بدون نقص عرضه می کند . او یک تلاشگر شرافتمند است که مصالح عمومی ، اقتدار و عزت جامعه و رضایت خداوند را دوست دارد و آن را بر منافع شخصی ترجیح می دهد .

 

نمونه سؤال امتحانی نوبت دوم خرداد1393

آیات را ترجمه کنید 

انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفور

ما راه را به او (انسان) نشان دادیم یا سپاس گذار است و می پذیرد و یا ناسپاس

سارعوا الی مغفرة من ربکم (آل عمران )

و بشتابید بسوی آمرزش از پروردگارتان

سؤالات تستی

کدام یک از موارد زیر جز رکن نماز نمی باشد ؟

الف )نیت  ب) تکبیرة الاحرام ج ) تشهد د) سجده

3 . کدام یک از موارد زیر جز ویژگی هدفهای اخروی نیست

الف) پایان ناپذیر و همیشگی است

ب) مانع از رسیدن به هدفهای دنیوی می شود

ج)هدفهای اخروی اگر هدف اصلی ما باشد حتما به آن می رسیم

د) پایان پذیر است و ممکن است به آن نرسیم#

4 . جملات صحیح و غلط را مشخص کنید ؟

الف)عزم به معنی اراده قصد و اهنگ بسوی هدفی است ص غ

ب) خون انسان و هر موجودی که خون جهنده دارد پاک است ص غ

ج ) در توصیه امام خمینی به جوانان منظور از جهاد اکبر مبارزه با نفس و شیطان درون است ص غ

د ) نزدیکی و تقرب به خداوند یک نزدیکی مکانی و ظاهری است ص غ

جملات زیر را با کلمات مناسب پر کنید .

الف ) حمد به معنی ستایش و تسبیح به معنی یاد خدا.استنمازبهترین شکل شکرگزاری از خداست خداوند.سرچشمه خوبی ها و زیبایی هاست

بخشی از برنامه های ما در ارتباط با خانواده مانند احترام به پدر و مادر است

پیامبر فرمودند به حساب خود برسید قبل از اینکه به حسابتان رسیدگی شود

به سوالات زیر پاسخ دهید

صفات خداوند ر ا نام ببرید ؟ و مثال بزنید ؟ 1 . صفاتی که جنبه کمالی دارند مثل قدرت ، علم ، عدالت و ... این صفات را صفات ثبوتی می نامیم و به خدا نسبت می دهیم 2 . صفاتی که از نقص و نیاز ناشی می شود مانند جهل ، عجز ، فقر و ..... این صفات را صفات سلبی می نامیم و از خدا سلب می کنیم .

غفلت یعنی چه ؟ بی توجه بودن و سست شدن نسبت به هدف و راه رسیدن به آن

سه مورد از عوامل تقویت عزم را بنویسید ؟ 1 . تسریع در انجام تصمیم 2 . توجه به حضور خداوند و فرشتگان 3 . توجه به عاقبت و ثمرات پایداری در تصمیم

از ابعاد مراقبت اصل عمل را توضیح دهید ؟ انسان باید عهد و پیمانی را که با خداوندبسته به طور کامل عمل نماید یعنی اجزای اصلی آن فراموش نشود مانند نماز که باید واجبات کامل و درست انجام شده تا نمازش باطل نشود و مقبول گردد.

اعمال حرام چگونه اعمالی است ؟ اعمالی هستند که مانع پیمودن راهند و انسان را از مسیر خوشبختی خود دور می کنند

از نظر قرآن کریم و پیشوایان معصوم ویژگی های دوست واقعی چیست ؟ یاد خدا را در دل زنده کند و ما را به سوی آرزوهای کوچک نکشاند ، به زیبایی خرد آراسته و اهل فکر و اندیشه باشد ، دشمنی با خدا و مردم را در دل نداشته باشد ، در دوستی خود ثابت قدم و پایدار باشد .

سه مورد از عبارات نماز که بیانگر دعا و درخواست از خداوند است را بنویسید ؟

اهدنا الصراط المستقیم ، ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و قنا عذاب النار

از وظایف ما نسبت به دوست رعایت حقوق متقابل را توضیح دهید ؟ به اتکای رابطه صمیمانه و دوستانه حق برادرت را ضایع مکن زیرا این عمل رابطه دوستی را از بین می برد و کسی که حقش را ضایع ساخته ای دیگر دوست تو نخواهد ماند

منظور از اتقان چیست ؟ کسی که اهل کار و تلاش است در هر کاری وارد شود قواعد آن را به درستی رعایت می کند و محصولی بدون نقص عرضه می کند او یک تلاشگر شرافتمند است که مصالح عمومی ، اقتدار و عزّت جامعه و رضایت خداوند را دوست دارد و آن را بر منافع شخصی ترجیح می دهد .

Êپایان

***موفق باشید***

تهیه و تنظیم: [ دانش آموزان کلاس105]

1.     ابوالفضل اسدزاده

2.    فراز جاهد

3.    حمیدرضا سیف نژاد

4.    محمّد کاظمی

5.    محمّد فدایی

دبیرستان امام خمینی(ره)

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام خدمت شما بازدید کننده ی محترم امیدوارم از مطالب این وبلاگ راضی باشید مدیر وبلاگ
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 183
  • بازدید ماه : 651
  • بازدید سال : 7,495
  • بازدید کلی : 23,816
  • کدهای اختصاصی

    اوقات شرعی

    ابزار وبلاگ

    Susa Web Tools

    بیست تولز

    ساخت کد موزيک آنلاين

    پرینت
    حديث تصادفي
    1 2 3 4 5 6
    قالب وبلاگ

    قالب وبلاگ


    قالب وبلاگ